SIMONE BITTON a Sabadell del 29 de febrer al 3 de març 2012

Fille d’un bijoutier marocain, Simone Bitton grandit à Rabat, partagée entre son éducation dans une école française et sa culture juive marocaine. En 1966, sa famille part pour l’Israël où la jeune femme apprend l’hébreu et entre dans l’armée en 1973. Son combat dans les rangs israéliens pendant la guerre d’octobre fait d’elle une fervente pacifiste. Installée à Paris, elle entreprend des études de cinéma dont elle sort diplômée à la fin des années 1970. C’est le documentaire ‘Mur’ qui l’a fait connaître : elle y longe la frontière qui sépare l’Israël de la Palestine et offre une méditation personnelle sur les drames liés au conflit. En 2005, elle entreprend une enquête de trois ans autour de la mort de Rachel Corrie, jeune militante américaine écrasée par un bulldozer israélien en 2003 et sort le documentaire ‘Rachel’ en 2009. Une carrière qui rappelle la revendication première de Simone Bitton : pouvoir être ‘une femme de trois pays et trois cultures’ , et lier ainsi le Maroc, l’Israël et la France.

Filla d’un joier marroquí Simone Bitton va créixer a Rabat, va compartir la seva educació entre una escola francesa i la seva cultura jueva marroquina. El 1966 la seva família es va traslladar a Israel, on la jove va aprendre hebreu i va entrar en l’exèrcit el 1973. La seva lluita a les files durant la guerra israeliana d’octubre va fer d’ella una fervent pacifista. Instal·lada a París, va començar a estudiar cinema on es va graduar a finals de 1970. Es “Wall”, el documental que la va fer famosa: segueix al llarg de la frontera entre Israel i Palestina i ofereix una meditació personal sobre els drames relacionats amb el conflicte. El 2005, va començar una investigació de tres anys sobre la mort de Rachel Corrie, una jove activista nord-americana aixafada per una excavadora israeliana el 2003 i posat en llibertat ‘i va fer “Rachel”‘ el 2009. Una carrera que recorda la primera afirmació de Simone Bitton: ser una dona en tres països i tres cultures ‘, i per tant vincular Marroc, Israel i França.

Dimecres 29 de febrer 2012 a les 20h15 al cinema Imperial

Es deia Rachel Corrie. Tenia 23 anys, i va arribar a Palestina creient que la seva nacionalitat americana seria suficient per fer d’ella un escut humà eficaç per salvar vides, oliveres, pous i cases. Però Rachel és esclafada per una excavadora el 16 de març de 2003 a la franja de Gaza. Com molts joves, tenia un diari de viatge en forma de correu electrònics que enviava a la seva família i als seus amics als Estats Units… El film desplega a poc a poc la troca i transcendeix el tema per convertir-se en una meditació cinematogràfica sobre la joventut, la guerra, l’idealisme i el compromís polític.

Elle s’appelait Rachel Corrie. Elle avait 23 ans. Elle est arrivée en Palestine croyant que sa nationalité américaine suffirait à faire d’elle un bouclier humain efficace pour sauver des vies, des oliviers, des puits et des maisons. Mais Rachel est écrasée par un bulldozer le 16 mars 2003 dans la bande de Gaza. Comme beaucoup de jeunes gens, elle tenait un journal de voyage sous forme de e-mails qu’elle envoyait à sa famille et à ses amis aux États-Unis … Le film dénoue peu à peu l’écheveau et transcende son sujet pour devenir une méditation cinématographique sur la jeunesse, la guerre, l’idéalisme et l’engagement politique.

Divendres 2 de març 2012 a les 19h00a l’Alliance Française de Sabadell

 

Enfocat de manera original, el film voreja el traçat de la separació que desxifra un dels paisatges més carregats d’història del món, empresonant els uns i arreplegant els altres. Simone Bitton recull les paraules, els cants i les reaccions tant en hebreu com en àrab d’aquells que el «Mur» separa: nens, treballadors, militars… Una meditació cinematogràfica personal sobre el conflicte arabopalestí, proposat per una realitzadora que, esborrant les marques de l’odi, afirma la seva doble condició de jueva i àrab: «Aquest mur que he filmat forma part de mi mateixa com forma part de l’horitzó mental i humà dels meus personatges (…) “Mur” és un film polític donat que tot és polític, però no parla de política. Parla de mi, de nosaltres».

Dans une approche documentaire originale, le film longe le tracé de séparation qui éventre l’un des paysages les plus chargés d’histoire du monde, emprisonnant les uns et enfermant les autres. Simone Bitton recueille paroles, chants et réactions, en hébreu et en arabe, de ceux que le « Mur » sépare: enfants, travailleurs, militaires… Une méditation cinématographique personnelle sur le conflit israélo-palestinien, proposée par une réalisatrice qui, brouillant les pistes de la haine, affirme sa double culture juive et arabe : « Ce mur que j’ai filmé fait partie de moi-même comme il fait partie de l’horizon mental et humain de mes personnages. (…) ” Mur ” est un film politique car tout est politique, mais il ne parle pas de politique. Il parle de moi, de nous ».

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