Dilluns de Cinema · ADIEU GARY

DILLUNS 5 DE NOVEMBRE A LES 8 DEL VESPRE, entrada lliure

                                                         

ADIEU GARY de NassimAmaouche – 1h15

Amb: Jean-Pierre Bacri, Dominique Reymond, Yasmine Belmadi, Mhamed Arezki, Sabrina Ouazani, Alexandre Bonnin

 

Sinopsis: Al mig del no-res, una ciutat obrera que s’ha buidat de població en els últims anys. Tot i així, algunes persones han decidit quedar-s’hi, més per elecció que per necessitat, perquè és aquí on han nascut i crescut. Entre ells es troben Francis, treballador pertinaç que segueix mantenint la màquina en la qual ha treballat tota la seva vida; Samir, el seu fill, que torna al barri després d’una llarga absència; també trobem Maria, una veïna que viu sola amb el seu fill Josep, qui vol creure que son pare és Gary Cooper. L’esperarà cada dia al carreró d’aquest no-man’s land contemporani, que s’assembla molt a un decorat de western…

Crítica: Primer llargmetratge de Nassim Amaouche, Adieu Gary es presenta com un nou western situat fora del seu ambient. Mostrant la realitat de la ciutat obrera, aquest film ens parla de la fi d’una època i l’inici d’una altra, una transformació que ens acosta l’autor des d’una visió personal, tot i valorant les estratègies que permet l’enquadrament i homenatge a un determinat gènere dins el cine. Passada l’època daurada del cinema, però, l’èpica heroica que acompanyava les produccions de l’oest no té ja cabuda, i ens enfoquem més aviat cap a les parts grises d’una situació moral, “la recerca d’una certa veritat, malgrat que aquesta no té perquè ser versemblant”, en paraules del director.

Havent estat premiat a la Setmana de la crítica de Cannes 2009, l’acostament d’aquesta pel·lícula als diversos personatges abandonats en aquest no-res, se’ns mostra suau, íntim i discret; escenes que planen sobre la vida d’uns éssers errants, que romanen en un no-res. Moments costumistes, acompanyats també de pura fantasia, amb la presència incerta de Gary Cooper, en aquest nou desert de personatges que sobreviuen, quasi sorpresos d’existir encara.

Synopsis : Au milieu de nulle part, une cité ouvrière vidée de sa population depuis quelques années déjà. Pourtant, certains habitants ont décidé d’y rester, plus par choix que par nécessité, parce que c’est là qu’ils sont nés et qu’ils ont grandi. Parmi eux il y a Francis, l’ouvrier consciencieux qui continue d’entretenir la machine sur laquelle il a travaillé toute sa vie ; Samir, son fils, qui revient dans le quartier après une longue absence ; mais aussi Maria, la voisine, vivant seule avec son fils José qui veut croire que son père est Gary Cooper. Il va donc l’attendre tous les jours dans la ruelle de ce no man’s land contemporain, qui ressemble à s’y méprendre à un décor de Western…

Critique : C’est un premier film court, aérien, fragile, présenté et primé à la Semaine de la critique de Cannes 2009. S’il séduit, c’est surtout parce qu’il est en osmose parfaite avec ses personnages : doux et discret, comme eux. Nassim Amaouche a su capter au vol des gens et des lieux comme en vacance  permanente. En décalage léger. On les a abandonnés, tous, ils ne servent plus à grand-chose, mais ils continuent de survivre, presque étonnés d’être encore là.

Alors, le cinéaste filme « en creux » cette ville et ces paumés. Scènes courtes. Scènes muettes. Scènes apparemment sans importance, que certains pourront trouver inutiles – puisqu’il ne s’y passe rien –, essentielles, pourtant, par ce qu’elles suggèrent de secret, de caché, d’enfoui. Avec des moments de doute : Samir, las de jouer les souris grises dans le supermarché, qui déambule en silence le long du fleuve. Et des instants d’euphorie : l’anniversaire d’une vieille dame, organisé dans le café du coin, où tout le quartier s’est réuni, où tout le monde sourit, même Francis… Moments de pure fantaisie, aussi : soudain, dans la nuit, un cavalier surgit au galop et traverse la ville endormie. C’est Gary Cooper. Ou son fantôme, venu éblouir un ado fragile. On quitte Samir, Francis, José et les autres comme on les avait connus : discrètement. Pas plus heureux, ni plus malheureux qu’avant. Un rien plus décidés, peut-être, à ne pas se laisser malmener. A ne plus attendre en vain Gary Cooper.”

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