ELS DILLUNS DEL CINEMA · 4 DE MARÇ

DILLUNS 4 DE MARÇ A LES 20.00 H, entrada lliure

FIVE BROKEN CAMERAS d’Emad Burnat i Guy Davidi

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Documental en àrab

Sinopsis: Al seu poble, Bil’in de Cisjordània, on s’erigeix el “mur de separació”, Emad no ha parat de filmar des del naixement del seu fill. Les seves cinc càmeres trencades ens donen la crònica d’un territori en ebullició.

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Critica: Emad Burnat va tenir una càmera per primer cop l’any 2005, per a filmar el seu recent nascut fill, Gibreel, i les activitats de veïnatge a la vila de Bil’in; activitats que incloïen, amb una freqüència creixent, manifestacions contra els murs erigits per Israel. Aquest film, dirigit en col·laboració entre Burnat i Guy Davidi, un cineasta activista israelià, és en part una defensa del periodisme. Però és també un assaig visual d’autobiografia, així com una rigorosa i emotiva obra d’art.

Burnat i Davidi es submergeixen en centenars d’hores de rodatge, gravades al llarg de més de cinc anys. En el curs de la densa narrativa que resulta de la seva edició, coneixem la família de Burnat i els seus veïns, de vegades capturats en moments de quotidiana candidesa, i de vedades implicats en les manifestacions cada cop més freqüents per la denúncia de la situació. Veiem també les càmeres, delicades peces d’equipament electrònic que resulten difícils de protegir quan cauen roques, bales i granades de gas lacrimogen.five-broken-cameras-image-4

En un aparellament efectiu entre història política i vida personal, Five broken cameras ofereix una mirada de primera mà sobre cinc anys de protestes a Cisjordània. Burnat comença el film evidenciant que cadascun dels seus fills ha tingut una infància diferent, definida per les diferents fases de les disputes territorials a la regió. És així com segueix els primers anys del seu fill Gibreel, un petit les primeres paraules del qual incloïen “exèrcit” i “cartutxera”.

Si existeix un lloc on allò personal és també polític a cada minut del dia, aquest és Bil’in. Five broken cameras mostra els repetits assalts a les càmeres de Burnat, ràpidament reemplaçades, algunes d’elles per activistes israelians. “Sempre m’he sentit protegit quan portava la càmera”, afirma Burnat, “i una d’elles em va salvar la vida quan un soldat va disparar dues bales directament a la meva cara. Una d’aquestes bales és encara dins la lent”.

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Synopsis : PRIX MARCORELLES 2012 DE L’INSTITUT FRANÇAIS, NOMINÉ AUX OSCARS 2013. Dans son village, Bil’in en Cisjordanie, où s’érige le « mur de séparation », Emad n’a cessé de filmer depuis la naissance de son fils cadet. Ses cinq caméras cassées livrent la chronique d’un territoire en ébullition.

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Critique : Cinq caméras (chaque nouvelle remplaçant la précédente brisée au combat) pour rédiger le journal intime d’un Palestinien de Bi’lin, village spolié de ses terres par l’installation d’une colonie juive. Un témoignage bien plus qu’un documentaire, nommé cette année aux Oscars, pour dire, grâce à un remarquable montage, entre rage et impuissance, l’espoir d’une réconciliation (hommage aux Israéliens qui soutiennent les habitants), l’impossibilité d’une pacification (omniprésence d’une armée autoritaire) et l’enlisement d’une guerre fratricide. Un cri de survie lucide et rare. Illustration vivante de la lutte du pot de terre contre le pot de fer, 5 caméras brisées montre de l’intérieur, filmé par un habitant de Bil’in, village palestinien de Cisjordanie, comment les autochtones luttent pied à pied contre l’installation d’une colonie israélienne sur leur commune, dont au passage une partie sera arbitrairement confisquée sans l’ombre d’une concertation.

Annexion rendue officielle par la construction d’une clôture gardée par l’armée, qui interdit aux villageois l’accès à leurs champs. S’ils ne font pas le poids face aux blindés, les Palestiniens resteront motivés et pugnaces durant cinq ans, coïncidant avec les cinq caméras que devra acquérir successivement Emad Burnat pour son travail. Cela donne lieu à l’une des meilleures idées du film. Au début,Emad présente ses caméras détruites (le plus souvent par balle) lors des manifestations. On découvre ensuite en flash-back l’histoire de chaque caméra, accompagnée par les images qu’elle a enregistrées ; celles-ci fournissent la matière des chapitres reconstituant la chronologie des événements.Il s’agit donc tout autant d’un reportage classique sur une lutte politique émaillée de violence (et même de morts) que d’un journal intime filmé in vivo par un de ceux qui résistent à cette occupation.

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On suit la vie familiale de Burnat en parallèle de son combat qui le laissera souvent sur le carreau. Il ne s’agit même pas d’une guerre, ni même d’une guérilla, les Palestiniens n’ayant pour armes que leurs voix, des pierres, des banderoles, et des caméras. On n’avait jamais évoqué de manière plus intime et précise la question des colonies israéliennes et leurs conséquences sur le terrain. Démonstration éclatante due à un Arabe (Emad Burnat) et à un Juif (Guy Davidi) œuvrant en toute harmonie.

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